Europees Parlement akkoord met Zero-emissie in 2035
De milieucommissie van het Europees Parlement stemt in met voorgestelde regels die inhouden dat er in 2035 enkel nog emissievrije auto’s en bestelauto’s worden verkocht.
De stemming ging met 46 voor, 40 tegen en twee blanco stemmen de kant op om de CO2-emissienormen voor nieuwe auto’s en bestelwagens te herzien in overeenstemming met de toegenomen klimaatambitie van de EU.
In het verslag spreken de EP-leden hun steun uit voor het voorstel van de Commissie om tegen 2035 een emissievrije mobiliteit te bereiken.
Voorgestelde maatregelen
- het afschaffen van het stimuleringsmechanisme voor nulemissie- en lage-emissievoertuigen (‘ZLEV’), omdat het zijn oorspronkelijke doel niet langer dient;
- een verslag van de Commissie over de vorderingen op weg naar emissievrije mobiliteit tegen eind 2025 en vervolgens jaarlijks, waarin wordt ingegaan op de gevolgen voor consumenten en werkgelegenheid, de mate waarin hernieuwbare energie wordt gebruikt en informatie over de markt voor tweedehandsvoertuigen
- geleidelijke verlaging van het plafond voor eco-innovatie, overeenkomstig de voorgestelde strengere streefcijfers (de bestaande limiet van 7g CO2/km moet blijven tot 2024, gevolgd door 5g vanaf 2025, 4g vanaf 2027 en 2g tot eind 2034);
- een verslag van de Commissie, uiterlijk eind 2023, met een gedetailleerde uiteenzetting van de behoefte aan gerichte financiering om een billijke overgang in de automobielsector te waarborgen, teneinde de negatieve gevolgen voor de werkgelegenheid en andere economische gevolgen te verzachten
- een gemeenschappelijke EU-methode door de Commissie, uiterlijk in 2023, voor de beoordeling van de volledige levenscyclus van de CO2-emissies van auto’s en bestelwagens die in de EU op de markt worden gebracht, alsook voor de brandstoffen en energie die door deze voertuigen worden verbruikt.
Geen akkoord op het vorige plan
Het plan dat vorig jaar werd gepresenteerd, wordt overigens niet geheel overgenomen. Het Europees Parlement is niet akkoord gegaan met het voorstel om in 2030 al op 55 procent minder gemiddelde CO2-uitstoot van nieuwe auto's te zitten dan in 2021. Concreet betekent het dat de gemiddelde CO2-uitstoot tot 2024 op maximaal 7 g/km staat, per 2025 wordt dat 5 g/km, vanaf 2027 4 g/km en in het laatste jaar voor de deadline (2034) wordt het 2 g/km.
Stimulans voor emissie vrije voertuigen
Rapporteur Jan Huitema (Renew, NL): “Deze verordening stimuleert de productie van emissievrije en emissiearme voertuigen. Met CO2-normen scheppen we duidelijkheid voor de auto-industrie en stimuleren we innovatie en investeringen voor autofabrikanten. Bovendien worden de aanschaf en het rijden in emissievrije auto’s goedkoper voor de consument. Dit is vooral belangrijk nu de prijzen van diesel en benzine blijven stijgen. Deze verordening maakt duurzaam rijden toegankelijk voor iedereen!”
Uiteindelijke vorm van de wetgeving in juni
Het verslag zal volgens de planning worden aangenomen tijdens de plenaire vergadering van juni en zal de onderhandelingspositie van het Parlement met de EU-regeringen vormen over de uiteindelijke vorm van de wetgeving. erder wil het EP in 2023 dat er een gestandaardiseerde manier komt om de CO2-uitstoot van een auto over de hele levensloop in kaart te brengen. Dat moet ook gebeuren voor de brandstoffen die gebruikt worden.
Bekijk ons volledige aanbod van bedrijfswagens
Neem direct contact op
Fleximo B.V. (Bezoekadres)
Jan van der Croonstraat 440a
6001
AH Weert
+31 (0)495 712433
Indien geen gehoor bel
+31 (0)6 43391005 of stuur een mail naar verkoop@fleximo.nl
Bel me terug
bedrijfswagens