Het einde van de vrijstelling: B-rijbewijs geldig voor zware elektrische bestelbussen
Stelt u zich voor dat u met een B-rijbewijs moeiteloos een krachtige elektrische bestelbus met een gewicht van meer dan 3.500 kilo kunt besturen. Echter, zoals met alle uitzonderingen, nadert het einde van deze regeling. Vanaf 2024 zal het C-rijbewijs verplicht worden voor dit type voertuigen. Het is van uiterst belang om een duidelijk inzicht te hebben in de implicaties van deze verandering voor degenen die zich bezighouden met het besturen van elektrische bestelbussen.
AANBOD ELEKTRISCHE BEDRIJFSWAGENS
Normaal gesproken: B-rijbewijs versus C-rijbewijs
In de normale gang van zaken is een B-rijbewijs voldoende om een voertuig met een maximum wagengewicht van maximaal 3.500 kilo. Voor gewichten boven 3.500 kilo heb je doorgaans een C-rijbewijs nodig. Dit geldt echter niet voor elektrische bestelbussen met een maximum toegelaten massa (M.T.M.) van 3.500 tot 4.250 kilo, althans niet tot voor kort.
Een tijdelijke uitzondering
Medio 2022 werd een opmerkelijk experiment gelanceerd. Onder bepaalde voorwaarden was het mogelijk om vrijstelling van het C-rijbewijs aan te vragen voor het besturen van een elektrische bestelbus met een gewicht tussen 3.500 en 4.250 kilo. Dit opende de deur voor bestuurders die hun zware elektrische bestelbussen wilden blijven besturen zonder het C-rijbewijs. Maar, zoals ze zeggen, alle goede dingen komen tot een einde.
Het verlopen van de vrijstelling
Vanaf 1 januari 2024 zullen bestuurders van zware elektrische bestelbussen een C-rijbewijs nodig hebben om achter het stuur te zitten. Dit betekent een belangrijke verandering voor degenen die gewend waren te profiteren van de vrijstelling. Maar er is meer waar je rekening mee moet houden.
Tijd is van essentieel belang
Volgens de huidige voorwaarden, opgesteld eind vorig jaar, hebben alleen elektrische bestelbussen die vóór 1 oktober 2023 zijn geregistreerd het voordeel van de vrijstelling. Dit was gebaseerd op de aanname dat er tegen die tijd nieuwe definitieve wetgeving zou zijn. Helaas is dit niet het geval, wat betekent dat elektrische bestelauto’s met een M.T.M. boven de 3.500 kg die na 1 oktober zijn geregistreerd, niet langer met een B-rijbewijs mogen worden bestuurd.
Een nog onzekere toekomst
De verwachting is dat er medio 2024 een definitieve vrijstelling van kracht zal worden. Dit betekent dat er nog enige tijd is voor bestuurders om zich aan te passen aan de nieuwe regelgeving. Het is echter belangrijk om op de hoogte te blijven van de laatste ontwikkelingen in de wetgeving, aangezien deze situatie nog steeds in beweging is.
Kortom, als je gewend bent om met een B-rijbewijs een zware elektrische bestelbus te besturen, is het tijd om te plannen en ervoor te zorgen dat je klaar bent voor de veranderingen die in 2024 zullen plaatsvinden. Het C-rijbewijs wordt de nieuwe norm voor deze voertuigen, en het is van cruciaal belang om te voldoen aan de geldende wetgeving om boetes en problemen te voorkomen. Blijf op de hoogte van de laatste updates en zorg ervoor dat je altijd veilig en legaal achter het stuur zit!
Wegenbelasting grijs kenteken 2025: 10,1% duurder
In 2025 wordt de wegenbelasting voor grijs kenteken bedrijfswagens met 10,1% verhoogd. Dit betekent dat ondernemers die een bedrijfswagen gebruiken voor hun werk, meer belasting moeten betalen. De verhoging is onderdeel van een pakket maatregelen van het kabinet om de verkoop van elektrische en hybride bedrijfswagens te stimuleren.
Hoe hoog is de verhoging?
De verhoging van de wegenbelasting voor grijs kenteken bedrijfswagens bedraagt 10,1%. Dit betekent dat ondernemers voor een bedrijfswagen die in 2025 wordt aangeschaft, gemiddeld 10,1% meer belasting moeten betalen.
Voorbeeld
Een bedrijfswagen met een cataloguswaarde van €50.000,- kostte in 2024 €1.765,- aan wegenbelasting. In 2025 zal deze belasting €1.942,- bedragen. Dat is een verhoging van €177,-.
Uitzonderingen
De verhoging van de wegenbelasting voor grijs kenteken bedrijfswagens geldt niet voor:
- Bedrijfswagens die vóór 1 januari 2025 zijn aangeschaft.
- Bedrijfswagens die volledig elektrisch zijn.
- Bedrijfswagens die een hybride aandrijflijn hebben met een CO2-uitstoot van maximaal 50 gram per kilometer.
Belangrijk voor ondernemers
Ondernemers die een nieuwe bedrijfswagen willen aanschaffen, moeten er rekening mee houden dat de wegenbelasting in 2025 wordt verhoogd. Dit betekent dat zij vanaf dat moment meer belasting moeten betalen.
Wegenbelasting grijs kenteken 2025: 10,1% duurder
In 2025 wordt de wegenbelasting voor grijs kenteken bedrijfswagens met 10,1% verhoogd. Dit betekent dat ondernemers die een bedrijfswagen gebruiken voor hun werk, meer belasting moeten betalen. De verhoging is onderdeel van een pakket maatregelen van het kabinet om de verkoop van elektrische en hybride bedrijfswagens te stimuleren.
Hoe hoog is de verhoging?
De verhoging van de wegenbelasting voor grijs kenteken bedrijfswagens bedraagt 10,1%. Dit betekent dat ondernemers voor een bedrijfswagen die in 2025 wordt aangeschaft, gemiddeld 10,1% meer belasting moeten betalen.
Voorbeeld
Een bedrijfswagen met een cataloguswaarde van €50.000,- kostte in 2024 €1.765,- aan wegenbelasting. In 2025 zal deze belasting €1.942,- bedragen. Dat is een verhoging van €177,-.
Uitzonderingen
De verhoging van de wegenbelasting voor grijs kenteken bedrijfswagens geldt niet voor:
- Bedrijfswagens die vóór 1 januari 2025 zijn aangeschaft.
- Bedrijfswagens die volledig elektrisch zijn.
- Bedrijfswagens die een hybride aandrijflijn hebben met een CO2-uitstoot van maximaal 50 gram per kilometer.
Belangrijk voor ondernemers
Ondernemers die een nieuwe bedrijfswagen willen aanschaffen, moeten er rekening mee houden dat de wegenbelasting in 2025 wordt verhoogd. Dit betekent dat zij vanaf dat moment meer belasting moeten betalen.
Bekijk ons volledige aanbod van bedrijfswagens
Neem direct contact op
Fleximo B.V. (Bezoekadres)
Jan van der Croonstraat 440a
6001
AH Weert
+31 (0)495 712433
Indien geen gehoor bel
+31 (0)6 43391005 of stuur een mail naar verkoop@fleximo.nl
Bel me terug
bedrijfswagens