Nieuwe vrijstellingsregeling voor elektrische 4.2 tons bestelauto's
Bestuurders met een B-rijbewijs mogen vanaf 1 januari 2023 een elektrische bestelbus voor goederenvervoer besturen tot maar liefst 4.250 kg! Bestuurders krijgen hiervoor een vrijstelling van het C-rijbewijs. De hogere gewichtsgrens van 4250 kg is nodig om het extra gewicht van de benodigde accu’s te compenseren zodat er geen verlies van laadvermogen is. Natuurlijk zitten aan deze vrijstelling wel een aantal voorwaarden verbonden. Met de ingang van de nieuwe vrijstelling komt de huidige vrijstellingsregel te vervallen per 01-01-2023.
De voorwaarden
Vrijwel de belangrijkste voorwaarde is dat de bestuurder minimaal twee jaar in het bezit moet zijn van het B-rijbewijs. Daarnaast moet het aantoonbaar zijn dat het extra gewicht boven de 3.500 kg van het voertuig is toe te wijzen aan het accupakket. Hiervoor dient in het voertuig een document aanwezig te zijn wat het gewicht aangeeft van het accupakket. Dit document moet door een bevoegd persoon zoals de fabrikant, importeur of dealer worden ondertekend.
Oude regeling komt te vervallen
Met de ingang van de nieuwe regeling komt de zogeheten proeftuinregeling te vervallen. De oude regeling ging van start op 19 mei 2019 en is geëindigd per 31 december 2022. Met het proeftuinregelins project was het doel om de inzet van volledig elektrische bestelauto’s te versnellen.
Officieel per 1 oktober 2023
De publicatie van de derde Europese rijbewijsrichtlijn maakt het mogelijk om na de proefregeling tot permanente wetgeving voor deze voertuigen te komen. Er was sprake van een ingangsdatum van 1 juli 2023 maar dat zal naar alle waarschijnlijkheid 1 oktober 2023 worden.
Nieuwe vrijstelling hard nodig
De nieuwe vrijstellingsregeling is hard nodig om aan de doelstellingen van Zero-emissie zones te gaan voldoen. Vanaf 1 januari 2025 stellen namelijk een groot aantal Nederlandse steden een zero-emissiezone voor de binnenstad in. Bestel- en vrachtwagens die na deze datum op kenteken gesteld zijn, mogen alleen het centrum in als ze emissieloos zijn, bijvoorbeeld als ze elektrisch rijden.
Reeds bestelde voertuigen
Om te voorkomen dat voertuigen uit het experiment en reeds bestelde voertuigen na 1 januari 2023 enkel met een C-rijbewijs bestuurd mogen worden, is in goed overleg met een aantal partijen zoals de: politie, RDW, RAI vereniging, IenW, Evofenedex en de ILT besloten dat er tijdens de overgangs periode tussen 1 januari 2023 en 1 oktober 2023 niet zal worden gehandhaafd op het C-rijbewijs voor dit type voortuig.
Dit betekend dus dat de reeds bestelde voertuigen na 1 januari 2023 kunnen blijven rijden en dat nieuwe bedrijven vanaf deze datum vooruitlopend op de komst van de nieuwe wetgeving al elektrische bestelauto’s tot een maximum gewicht van 4250 kg mogen inzetten die met een B-rijbewijs mogen worden bestuurd. Wel geldt voor alle deelnemers dat ze vanaf 1 januari 2023 aan alle geldende voorwaarden moeten voldoen.
Grote lijnen gelijk met huidige regeling
De voorwaarden zijn dus in grote lijnen gelijk met de huidige regeling. De vrijstelling van de tachograaf blijft en het gebruik van de aanhanger is zoals voorheen niet toegestaan. In het kader van de vrijstellingsregeling mag er ook niet meer dan 100 km buiten de vestigingsplaats worden gereden.
Meer informatie over de nieuwe regeling of een vrijblijvende offerte van een elektrische bedrijfswagen? Neem dan contact met ons op of bekijk ons elektrisch bedrijfswagen overzicht!
Bekijk ons volledige aanbod van bedrijfswagens
Neem direct contact op
Fleximo B.V. (Bezoekadres)
Jan van der Croonstraat 440a
6001
AH Weert
+31 (0)495 712433
Indien geen gehoor bel
+31 (0)6 43391005 of stuur een mail naar verkoop@fleximo.nl
Bel me terug
bedrijfswagens