Dit is de nieuwe Ford (E)-Transit Courier!
Ford heeft de gloednieuwe Ford Transit Courier en E-Transit Courier gepresenteerd! De nieuwe Transit Courier is met een verbrandings- en elektromotor verkrijgbaar. De kleinste bestelauto van Ford heeft hiermee een opvolger gekregen die een stuk is geroeid ten opzichte van zijn voorganger.
Highlights Ford Transit Courier
- Volledig elektrische variant
- Eigen stijl
- Begin 2024 op de markt
- Laadgewicht tot 845 kg
- Tot 1100 kg trekgewicht
- Topsnelheid 145 km/u
- 25% meer laadvolume
- Tot 100 kW laden
Geheel nieuw ontworpen en een eigen stijl
De Ford Transit Courier is een geheel nieuw ontworpen bedrijfswagen met een eigen stijl. Hij ziet er ook een stuk anders uit dan zijn voorganger. Het voertuig oogt een stuk groter en dat is hij ook, later hier meer over. Naast dat hij ruimer en veelzijdiger is geworden, heeft hij ook een wat eigenwijze vormgeving. De voorzijde heeft een grill die we nog niet eerder hebben gezien bij een Ford in Europa. Toch is het zeker een Europese Ford en zal hij samen van de band afrollen met de Ford Puma en Roemenië.
Opladen met de Ford E-Transit Courier
Het accupakket en de actieradius houdt Ford nog even voor zichzelf, dit zal later dit jaar bekend worden gemaakt doro Ford. We weten wel dat de Ford E-Transit Courier een vermogen heeft van 136 pk / 290 Nm en is op te laden is met maximaal 100 kW. Binnen 35 minuten kun je dan van 10% naar 80% laden. In slechts 10 minuten kun je ongeveer 80 kilometer laden. Ga je laden aan een AC-lader dan zul je wat langer moeten wachten. Dat gaat namelijk met 11 kW en laad je van 10% naar 100% in net geen 6 uur. De topsnelheid bedraagt 145 km/u.
Verbrandingsmotoren
De Transit Courier is voorzien van verbrandingsmotoren. Er is een 1.0 liter benzinemotor van 100 en 125 pk en de 1.5 EcoBlue diesel van 100 pk. Een zesgangs handgeschakelde versnellingsbak is standaard, een automaat is optioneel.
Afmetingen en specificaties
Ten opzichte van zijn voorganger is de Ford Transit Courier een stuk gegroeid, voorheen was dit 2,3 kubieke meter en dit wordt bij het nieuwe model maar liefst 2,9 kubieke meter. De Ford (E) Transit Courier is ook een stuk langer dan zijn voorganger. Hij is namelijk gegroeid van 1,62 meter naar 1,80 meter laadruimte. In de breedte is het verschil ook fors, namelijk iets meer dan 20 centimeter (van 1,01 m naar 1,22m). Dat betekent dat er een europallet tussen de wielkasten past en dat er in totaal nu twee europallets in de laadruimte passen. Dat is ten dele het gevolg van het monteren van een nieuwe achterwielophanging.
Het laadgewicht is eveneens aardig toegenomen, het is gegroeid van 582 naar 700 kg. Modellen met een verbrandingsmotor kunnen zelfs nog meer laden, namelijk 845 kg. Het trekgewicht is vanzelfsprekend bij het model met een verbrandingsmotor het hoogste. De benzinemodellen kunnen maar liefst 1.000 kg trekken. De E-Transit Courier kan 250 kilo minder trekken, dit komt dus naar op een trekgewicht van 750 kg.
Onderscheidend in het interieur
In het interieur zijn grote ontwikkelingen zichtbaar. Beide versies hebben een interieur wat hier en daar wat overeenkomt met personenauto modellen. Toch zijn er tussen de twee modellen een aantal verschillen te zien.
De Ford E-Transit Courier heeft standaard een groot paneel op het dashboard met een 12-inch digitaal instrumentarium en daarnaast een even groot infotainmentscherm, waarop Sync4 draait en ook Android Auto en Apple CarPlay werkt. De Transit Courier krijgt een wat bescheidener interieur. Zo zijn de schermen wat bescheidener en heeft de Transit Courier nog een losse knoppencluster verwerkt.
Van Ford zijn we gewend dat er altijd wat handigheden aan het interieur worden toegevoegd en dit hebben ze ook bij de nieuwe Transit Courier toegepast. Zo kun je bijvoorbeeld de bijrijdersstoel compleet naar voren klappen waardoor er ruimte ontstaat om bijvoorbeeld een langere ladder mee te nemen. Door deze feature ontstaat er een laadlengte van maar liefst 2,66 meter! Bij elektrische modellen zie je ook vaak een ‘’frunk’’ aan de voorzijde, dat heeft de E-Transit Courier ook! Hier kun je nog eens 44 liter aan bagageruimte kwijt. Ook is het interieur nog te upgraden van een Office Pack in het interieur een opklapbaar werkvlak tevoorschijn om bijvoorbeeld je laptop op te zetten.
Eind 2024 in productie
Fords kleinste bestelauto heeft dus een opvolger, maar wel eentje die fors gegroeid is. De E-Transit Courier gaat in het derde kwartaal 2024 in productie. Modellen met een verbrandingsmotor zijn eind dit jaar al leverbaar. Zodra Ford de actieradius bekend maakt zullen wij dit uiteraard vermelden op onze website.
Bekijk ons volledige aanbod van bedrijfswagens
Neem direct contact op
Fleximo B.V. (Bezoekadres)
Jan van der Croonstraat 440a
6001
AH Weert
+31 (0)495 712433
Indien geen gehoor bel
+31 (0)6 43391005 of stuur een mail naar verkoop@fleximo.nl
Bel me terug
bedrijfswagens