Beweging in de wereld van Elektrische pickups!
Elektrische voertuigen zijn er genoeg, in snel tempo introduceren auto fabrikanten hun nieuwe elektrische modellen, zowel elektrische auto's als elektrische bestelwagens. Elektrische pick ups zijn er nog geen. Daar gaat verandering in komen. Onderstaand een overzicht van de elektrische picks ups die er naar verwachting aan gaan komen.
Bekijk onze uitgebreide review over de Maxus T90!
Maxus T90 EV (Update)
Ontdek de toekomst van pick-up trucks met de Maxus T90 EV: Europa's allereerste 100% elektrische pick-up met opvallend design, indrukwekkende specificaties en innovatieve functies.
De elektrische Maxus T90 is direct leverbaar!
De gloednieuwe elektrische pick-up is ook nog een direct leverbaar! De Maxus T90 heeft een vanaf prijs van 54.990 euro.
Europa's eerste 100% elektrische pick-up
De Maxus T90 EV is een baanbrekende innovatie op het gebied van pick-up trucks. Deze indrukwekkende elektrische pick-up biedt niet alleen de functionaliteit van een traditionele pick-up, maar voegt daar ook comfort en stilte aan toe tijdens het rijden. Europa heeft hiermee zijn eerste 100% elektrische pick-up binnen handbereik.
Krachtige elektrische motor
Onder de motorkap van de Maxus T90 EV bevindt zich een krachtige elektromotor met een vermogen van 130 kW (177 pk) en een koppel van 310 Nm. Deze specificaties resulteren in indrukwekkende acceleratieprestaties en een ongeëvenaarde klimcapaciteit. Bovendien stoot de T90 EV geen CO2 uit, waardoor hij een milieuvriendelijke keuze is.
Krachtige batterij en laden
De T90 EV is uitgerust met de nieuwste Lithium Iron-Fosfaat batterij, die vrijwel onbeperkt oplaadbaar is. Maxus biedt een indrukwekkende garantie van acht jaar op de batterij. Met een batterijcapaciteit van 89 kWh biedt de T90 EV een gecombineerd rijbereik tot 330 km volgens de WLTP-cyclus. Het opladen is ook snel en eenvoudig, met een volledige lading in slechts 9 uur met de standaard 11 kW AC-lader aan een wallbox. Bovendien beschikt de T90 EV over een DC-snellaadmogelijkheid, waarmee je in slechts 10 minuten een extra rijbereik van 100 km kunt toevoegen. Na 45 minuten is alweer 80% van de batterijcapaciteit beschikbaar.
Radar RD6
Het Chinese autobedrijf Geely, dat al eigenaar is van Volvo en andere merken, breidt zijn merkenportfolio gestaag uit, met een groeiend aantal merken dat nu actief is in Europa. Radar zou de volgende toevoeging kunnen zijn.
Radar: Een Nieuw Gezicht op de Europese Automarkt
Geely heeft al lang een indrukwekkend aantal merken in zijn bezit, waaronder Volvo, Polestar, Lotus, LEVC, Lynk & Co, Zeekr, Farizon, Lifan, Radar, en de helft van Smart en Proton. Onder de naam Geely worden bovendien verschillende modellen verkocht. Terwijl Lynk & Co en Zeekr nog maar net hun intrede hebben gedaan op de Europese automarkt, lijkt Radar klaar te staan om ook zijn avontuur te beginnen.
De Eerste Stappen van Radar: De RD6
Radar is vorig jaar geïntroduceerd door Geely en staat bekend als een merk dat het avontuurlijke outdoor lifestyle omarmt. De RD6, de eerste telg van Radar, is een elektrische pick-up die gelijktijdig met de merkintroductie werd gepresenteerd. Het model zal gebruikmaken van Geely's beproefde SEA-platform, dat al in verschillende modellen binnen het concern wordt gebruikt.
Radar: Niet Alleen voor China
Ondanks dat Radar onderdeel is van een Chinees autobedrijf, is het merk niet enkel bedoeld voor de Chinese thuismarkt. Geely heeft al laten weten dat Radar inspeelt op de wereldwijde toegenomen behoefte om de natuur in te trekken, vooral tijdens de coronapandemie. Dit suggereert dat Radar ook internationaal actief zal worden. Recentelijk heeft Geely via Twitter enkele foto's vrijgegeven van de eerste partij RD6-modellen die gereed zijn voor export. Dit wijst er sterk op dat Radar binnenkort ook buiten China beschikbaar zal zijn. Verwacht wordt dat Geely binnenkort meer details zal onthullen over zijn internationale plannen met het merk, en Nederland, samen met Noorwegen en Duitsland, zou een van de mogelijke bestemmingen kunnen zijn voor de lancering van Radar.
Ontmoet de RD6: Ontworpen door Peter Horbury
De RD6, ontworpen door de onlangs overleden designer Peter Horbury, is een opvallende elektrische pick-up. Met een lengte van 5,26 meter en een wielbasis van 3,12 meter is het formaat vergelijkbaar met dat van de Toyota Hilux. In China zal de RD6 beschikbaar zijn met verschillende accupakketten, waaronder een 63-kWh, 86-kWh en 100-kWh versie, met respectievelijk een actieradius van tot 410 kilometer, 550 kilometer en 632 kilometer. Let wel op: deze cijfers zijn vastgesteld volgens de minder nauwkeurige Chinese meetcyclus. Momenteel beschikt de Radar RD6 standaard over een 272 pk sterke elektromotor op de achteras, hoewel er ook geruchten zijn over een versie met twee elektromotoren en vierwielaandrijving.
Ford F-150 Lightning
Ford is momenteel bezig met een hele line-up aan elektrische pick-ups! Ford heeft meerdere modelnamen geregistreerd bij het European Union Trade Mark Office. Die modelnamen wijzen naar de komst van een elektrische pick-up van het merk.
Al 45 jaar een succesnummer!
In de Verenigde Staten is het de Ford F-150 die al voor het 45ste jaar op rij in de verkoopstatistieken te vinden is. Wereldwijd zijn er van dit model als meer dan 40 miljoen exemplaren verkocht. Een elektrische variant kan dan ook zeker niet uitblijven, als is het wel bijzonder.
Grote carrosserie = groot accupakket
De F-150 is een echte Amerikaanse bedrijfswagen van 2 meter breed en bijna 6 meter lang: om zo’n grote pickup truck op stroom voort te kunnen drijven, heb je een grote accu nodig. Dat heeft de Ford F-150 Lightning dan ook zeker, hij is voorzien van een accupakket van maar liefst 131 kWh. Hiermee moet een actieradius van 500 kilometer WLTP.
Even wennen aan de aandrijflijn
Ford heeft er bewust voor gekozen om de carrosserie hetzelfde te laten, zodat alleen de elektrische aandrijflijn vreemd is. De volledig elektrische pick up kan goedkoop worden geproduceerd in Amerika, hierdoor ligt de vanaf prijs 10.000 dollar hoger dan de benzineversie. De vanafprijs voor de Ford F-150 Lightning bedraagt 40.00 dollar in Amerika.
Sneller dan elke bestaande F-150!
De elektrische versie komt met een vierwielaandrijving op de markt. De elektromotoren op de voor en achteras zijn samen goed voor 580 pk en 1.050 Nm koppel. Met dit vermogen sprint de elektrische pick up in slechts 4,4 seconden van 0 naar 100 kilometer per uur.
Specificaties
Aan ruimte geen gebrek in de Ford F-150 Lightning, in de zogenaamde frunk kun je maar liefst 400 liter aan bagage kwijt. Dit is net zo veel als de reguliere bagageruimte van een Ford Focus. In totaal heeft de speciale F-150 zes USB-punten, elf reguliere stopcontacten en tien 120V-aansluitingen aan boord.
Komt hij ook naar Europa?
De elektrische pickup truck van Ford zal niet naar Europa worden gevoerd. Dat wil niet zeggen dat je hem nooit zal tegen komen. Via importkanalen is het wellicht mogelijk om er eentje aan te schaffen. Het gewicht van de elektrische F-150 bedraagt 3 ton, let daarom goed op wat je meeneemt, want boven de 3.500 kilogram mag je in Nederland anders alleen nog rijden met een vrachtwagen rijbewijs!
Rivian R1T
De Rivian R1T laat zien dat ook een grote Amerikaanse pick-up best milieuvriendelijk kan zijn, met dank aan de elektrische aandrijflijn. Rivian werd opgericht in 2009 en begon twee jaar later met de ontwikkeling van elektrische auto's. Het bedrijf wordt onder meer gesteund door Amazon en Ford, die beide een belang hebben. De eerste productiemodellen van Rivian zijn de R1S (een stekker-suv) en de R1T (een elektrische pick-up).
Beschikbaar in 3 varianten
De Rivian R1T biedt plaats aan vijf personen en heeft niet alleen een laadbak achter, maar ook een bagageruimte voor. Er zijn drie varianten: met een 105 kWh-, 135 kWh- of 180 kWh-batterij, waarmee de truck goed is voor een bereik van respectievelijk 370, 480 en 640 kilometer.
Vier elektromotoren zorgen voor veel vermogen
De twee motoren voorin leveren samen zo’n 420 pk, die achterin iets meer, voor een gecombineerd vermogen van 846 pk en 1231 koppel.
Komt de Rivian R1T naar Nederland?
De relevantie voor Europa is nog niet bekend gemaakt. Op het moment van schrijven gaat het gerucht dat Rivian van plan is om auto’s in Nederland te gaan bouwen; waarschijnlijk dan niet per se de Rivian R1T, maar andere, kleinere en meer op onze markt gerichte modellen met dezelfde technologie.
Volkswagen Amarok
Wie in Amerika geen plannen heeft om een elektrische pick up te produceren doet eigenlijk niet meer mee. Veek fabrikanten hebben hun plannen bekend gemaakt en ook Volkswagen kan niet achter blijven.
Als Ford met een volledig elektrische Ranger komt is het goed mogelijk dat Volkswagen ook met een elektrische Amarok komt. De Ranger en de Amarok delen immers de genen met elkaar. 1+1=2 zou je zeggen?
Tot op heden is er door Volkswagen weinig losgelaten over de elektrische Volkswagen Amarok. De verwachting is dat hij dezelfde specificaties zal krijgen als de Ford F-150 Lightning.
GMC Hummer
Volgens Bloomberg overweegt de autobouwer om de Cadillac Lyriq in Europa gaan verkopen. Als volgende stap zou daar de GMC Hummer EV bij kunnen komen, meldt het nieuwsmedium, maar daarvoor zou de grote SUV wel op dieet moeten. De versie met het dikste accupakket heeft namelijk een maximaal toelaatbaar gewicht (gewicht van de auto plus laadvermogen) van meer dan 4.000 kilo. Boven de 3.500 kilogram mag je in Nederland anders alleen nog rijden met een vrachtwagen rijbewijs!
Een kleinere batterij zou mogelijk zijn, maar dan zou de grote truck stevig aan actieradius moeten inleveren.
Een hummer met flinke cijfers!
Meteen werd er naar goed Amerikaans Meteen werd er naar goed Amerikaans gebruik gegooid met enorme cijfers: 1000 pk, 15.591 Nm, 563 kilometer rijbereik, 800 volt laadsysteem.
Terugkeuren of niet naar Nederland?
Voor GMC zijn er voor de Nederlandse markt eigenlijk maar twee opties, terugkeuren of niet naar Nederland. Dan moet je het doen met flink verminderde prestaties, waarschijnlijk gaat dit niet gebeuren.
Chevrolet Silverado EV
Als zelf de Humer een eletkrische aandrijflijn krijgt, kijken we nergens meer van op. Autoland elektrificeert in hoog tempo en die trend stroomt door in elk segment. Ford heeft zijn nog voordat hij op de markt is immens populaire elektrische F-150 Lightning al uitgebreid op het podium getild en nu is het de beurt aan Chevrolet om zijn belangrijkste auto in de Verenigde Staten een elektrisch broertje te geven.
Indrukwekkende cijfers
Een trekgewicht van 4,5 ton, 10 laadpunten van 10.2 kW, laadbaklengte van 3,3 meter, snelladen tot 350 kW, laadvermogen tot 590 kilo, 673 pk en in minder dan 4,5 tellen naar 100 km/h moet kunnen sprinten. Dit zijn allemaal cijfers die gekoppeld zijn aan de Chevrolet Silverado EV.
Kans op komst naar Nederland klein
De kans dat de Chevrolet Silverado EV naar Nederland komt is zeer klein. Hij zal namelijk net als de GMC Hunmer te zwaar zijn voor de Nederlandse wegen. Ongetwijfeld ga je de pick-up ook in Nederland via de grijze import op de weg zien.
Conclusie over elektrische pick ups
Pick ups zijn razend populair in Amerika. Merken kunnen er daarom dus ook niet omheen om elektrische pick ups op de markt te brengen. Door de grote carrosserie en het zware accupakket worden de EV pick ups zwaar. Boven de 3.5 ton kom je al snel en dat is het maximum in Nederland om mee te rijden met rijbewijs B.
Dat er elektrische pick ups naar Nederland komen zal ongetwijfeld, maar wanneer, welke modellen en de prijzen zijn tot heden nog niet bekend.
Meer informatie
Wenst u meer informatie over een elektrische bedrijfswagen, leasing, voorraad of onze dienstverlening? Neem dan gerust contact met ons op.
Benieuwd welke elektrische bedrijfswagen er allemaal zijn? Bekijk onze database en vergelijk ze allemaal!
Bekijk ons volledige aanbod van bedrijfswagens
Neem direct contact op
Fleximo B.V. (Bezoekadres)
Jan van der Croonstraat 440a
6001
AH Weert
+31 (0)495 712433
Indien geen gehoor bel
+31 (0)6 43391005 of stuur een mail naar verkoop@fleximo.nl
Bel me terug
bedrijfswagens