
Rijtest Opel Vivaro-e Combi: Weinig spanning
De stekkers zijn ook langzaam richting de bestelbuswereld aan het kruipen. De Opel Vivaro-e Combi is grotendeels hetzelfde busje als zijn broers van Peugeot, Citroën, Fiat en Toyota, maar toch is deze anders dan de rest. Negen stoelen, zeeën van ruimte, bijna geen opties en een batterij die je niet erg ver brengt. Wat moeten we denken van de Opel Vivaro-e Combi?
Sterktes | Zwaktes |
+ Ruimte | – Actieradius |
+ Makkelijk in gebruik | – Uitrusting en afwerking |
+ Flexibel | – Versnellingsknoplocatie |
Wat is de Opel Vivaro-e Combi?
De Opel Vivaro-e Combi is de middelgrote bestelbus van Opel die we al jaren kennen. Maar, zoals de ‘e’ in de naam doet vermoeden, is dit de elektrische versie van de bus. De voorkant van de bus draagt de typische Opel-snoet die we kennen van de nieuwere modellen.
Vanachter is hij hetzelfde als de andere vier busjes die ik heb benoemd in de introductie van dit artikel. De busjes zijn alleen te onderscheiden aan de achterkant via hun logo, in dit geval dus dat van Opel. De lichten zijn niet LED, dus een érg interessant design is het niet, maar ze zien er netjes uit. Vooral achter zijn de LEGO-blokjes-achtige lampen wel geinig.
De Opel Vivaro-e Combi is te verkrijgen in meerdere maten, wij hebben de langste meegekregen. Dit betekent dat de testbus vrij lang was, een echte muur om mee te rijden. Hij is niet erg hoog, maar je zit wel hogerop, dat is fijn. Vanbinnen heb je ruimte zat, vooral als je de banken eruit haalt.
De uitvoering die wij hebben meegekregen heet de Opel Zafira-e Life 50-kWh L3h1 Innovation. Wat gek is, want achterop staat Vivaro. Dus eigenlijk is dit een gekke tussenfase van de Zafira-e Life en de Vivaro-e Combi. Wij houden het op Vivaro, want dat staat erop. In ieder geval… Onze uitvoering was vrij kaal. Sterker nog, de enige optie die we hebben kunnen ontdekken, is de parkeersensoren in de achterbumper. Lekker basic!
Hoe rijdt hij?
Onze uitvoering is uitgerust met het accupakket met een capaciteit van 50 kWh. Bij volledige lading heeft de range-o-meter aan dat je 196 kilometer kan rijden, dit haal je echter niet. Hierover later meer. De Vivaro-e Combi wordt aangedreven door een elektromotor met een vermogen van 100 kW of 136 pk. Dit vermogen wordt naar de voorwielen gestuurd.
Heel snel is de Vivaro-e Combi niet. De topsnelheid ligt bij de 130 kilometer per uur. Dat is niet veel, maar je kan goed meegaan met het verkeer. De Vivaro-e Combi is dan natuurlijk wel lekker snel leeg. De vering en het rijgedrag zijn voor een personenbus goed. Het is geen raceauto of luxejacht, maar je kan comfortabel voortbewegen. Vooral op de snelweg zorgt het hoge gewicht (2002 kilo) voor een soepele rijervaring. In de wijken krijg je nog wel eens een schudbeurt, omdat het gewicht lekker laag zit, wordt je bovenop een beetje heen en weer gegooid.
Je kan goed om je heen kijken, alleen is de bus erg lang. Zonder achteruitrijcamera maar met een beetje autorijdkunsten, kan je de bus goed besturen. Wel zou hij erg profiteren van een achteruitrijcamera, maar die is niet te bestellen. De Opel Vivaro-e Combi is stil. Dit is natuurlijk logisch, want er is geen verbrandingsmotor aanwezig. Het gezoem is prettig en niet storend.
Sterke punten
Het eerste, wellicht voor de hand liggende, punt wat we als positief ervaarde is de zee aan ruimte die met je meerijdt. Met drie rijen aan stoelen heb je ruimte voor negen personen. Naast die negen personen heb je ook nog een gigantische laadbak waar je ongeveer hun gehele inboedels in kan vervoeren. Dit komt omdat wij de langste versie hebben meegekregen. De normale versie heeft niet veel ruimte meer achter de derde bank.
De Opel Vivaro-e Combi is erg simpel en gemakkelijk te gebruiken. De knoppen spreken voor zich, de interface is eenvoudig en er zijn geen opties om in verdwaald te raken. De ‘schakelbak’ is makkelijk te bedienen en de auto stuurt licht. Met de ‘B-stand’ zet je regeneratief remmen aan, dit maakt one-pedal driving mogelijk, wat nog extra gemak met zich meebrengt.
Mensen achterin? Geen probleem! De stoelen zijn makkelijk te kantelen en er is genoeg ruimte om in te stappen. Grote dingen meenemen? Ook geen probleem! Met twee hendeltjes maak je de banken los en til je ze eruit. Wel een sterke vriend of vriendin meenemen, anders wordt het lastig.
Hier komen we ook gelijk bij het derde punt. De flexibiliteit van de Opel Vivaro-e Combi is erg hoog. De banken kunnen eruit, dus je kan bergen aan spullen meenemen. Wil je liever al je maten achterin en gun je ze een zitplek? Dan gooi je de banken er weer in en gaan met die banaan.
Een andere gunstige eigenschap van de Vivaro-e Combi is dat er in de cabine genoeg opbergruimte is voor alles wat je maar wil. Bergen vakken, bakken en sleuven beslaan het interieur. Deurbakken waar je in kan verdwalen en bakken op het dashboard waar je minstens de miljoenennota in kwijt kan. Het dashboardkastje is ook ruim, wel gaat de klep omhoog open. Beetje raar.
Zwakke punten
De grootste zwakte van de Opel Vivaro-e Combi is de actieradius. Als je de accu helemaal nokkievol laadt en de auto staat op de normale rijstand, geeft je schermpje een maximale range van 196 km aan. Dat is niet veel. Wat ook nog eens jammer is, is dat die range niet gehaald kan worden. Bij normaal rijden op de normale rijmodus, kan je die 196 km nooit halen. De opgegeven range van 230 kilometer WLTP kan in theorie alleen gehaald worden op de eco rijmodus.
Die eco rijmodus maakt de auto erg langzaam en veel minder responsief. Daarnaast gaat je verwarming uit. In onze ogen is de eco stand dus alleen voor noodgevallen of de zomer. Wat wel gunstig is, is dat de Vivaro-e Combi met het accupakket van 50 kWh tot 80% is volgeladen in slechts dertig minuten bij gebruik van een 100 kW snellader. Bij een reguliere 22 kW lader is je Vivaro vol in net iets meer dan vier en een half uur.
Wij haalden op een ritje van 30 kilometer gecombineerd gebruik met normaal rijgedrag in de normale rijmodus een verbruik van 48 kWh per 100 kilometer. Dat zou de range op iets meer dan 100 kilometer plaatsen. Alhoewel de range niet zo dramatisch laag is, zit hij zeker dichterbij de 100 kilometer dan bij de 196 op het scherm, laat staan de opgegeven 230 kilometer WLTP.
Jammer genoeg is er niet goed nagedacht over de plaatsing van de versnellingsbakknoppen. Normaalgesproken zit op de locatie tussen de bestuurders- en twee passagiersstoelen de ouderwetse pook. Dit zorgt voor verminderde beenruimte voor de middelste passagier in de voorste rij. Bij deze elektrische uitvoering is er geen enkele reden waarom die knoppen daar nog moeten zitten, en toch zitten ze er. De knoppen voor de versnellingen kunnen net zo goed op het dashboard zitten, er is toch geen schakelmechanisme nodig. Jammer.
De opties op de bus zijn gering, onze uitvoering had er één, namelijk de parkeersensoren achter. Er zijn schermen te bestellen met wat veiligheidssystemen, maar daar houdt het ook wel op. De afwerking van ons model was ondermaats. Zo reageren sommige knoppen slecht en niet bij de eerste aanraking. Ook wilde de schuifdeur moeilijk dicht. zelfs de ex-brandstofklep zit er nog op!
Uitrusting
De uitrusting van onze uitvoering bestaat uit bar weinig. Een standaard radio met pixelscherm zend klanken naar alleen speakers in de cabine. Achter geen muziek, ook geen verse lucht. De optionele parkeersensoren werken goed. De airconditioning werkt ook goed, net als de verwarming. Alleen vermindert de actieradius aanzienlijk bij het gebruik van die twee. In de eco modus wordt de verwarming uitgeschakeld.
Conclusie rijtest Opel Vivaro-e Combi
De Opel Vivaro-e Combi is een elektrische bestelbus met veel ruimte en veelzijdigheid maar met weinig range. De bus kan goed gebruikt worden als haal- en brengbus voor een basisschool of een bejaardentehuis. Kleine afstanden en tijd om te laden tussendoor. De bus rijdt goed en comfortabel en er is erg veel opbergruimte. De bus is makkelijk in gebruik maar de afwerking laat soms te wensen over. Perfect voor een roadtrip met al je vrienden, maar dan wel naar de buurtsuper.
De Opel Vivaro-e Combi verkrijgbaar vanaf 35.949,- euro. Bijna de standaarduitvoering, wij hebben één optie kunnen ontdekken. Daarnaast is onze uitvoering de lange versie. Deze kostte 37.498,- euro.

De Vivaro zwaait u uit
Het bericht Rijtest Opel Vivaro-e Combi: Weinig spanning verscheen eerst op www.fleximo.nl
Bekijk ons volledige aanbod van bedrijfswagens
Neem direct contact op
Fleximo B.V. (Bezoekadres)
Jan van der Croonstraat 440a
6001
AH Weert
+31 (0)495 712433
Indien geen gehoor bel
+31 (0)6 43391005 of stuur een mail naar verkoop@fleximo.nl
Bel me terug
bedrijfswagens
overige blogs

Emissieklasse 6 Bestelauto’s krijgen extra jaar in Zero-Emissiezones!

Nieuwe Volkswagen e-Transporter en e-Caravelle in Nederland

Renault komt met 3 nieuwe bedrijfswagens in 2026!

Nieuw tijdperk voor Mercedes-Benz Vans!

Bedrijfswagens in 2024 razend populair!

Ford Ranger: Best verkochte pick-up van Europa!

Eerste blik van de Kia PV5!

Ford E-Transit: Grotere accu en goedkopere vanafprijs!

De Nieuwe Volkswagen e-Transporter!

Ondernemers met een Euro6 een jaar langer welkom in de ZE-Zones!

Ford E-Transit Courier: Voor minder dan € 30.000,-!

De nieuwe Volkswagen Transporter!

Zero-emissie zone kentekencheck: Wat betekent het voor jouw voertuig?

De Maxus eTerron9, een nieuwe elektrische pick-up!

Populairste elektrische bedrijfswagens van dit moment!

De nieuwe Volkswagen Transporter (2025)!

Importheffing Chinese EV’s: bedrijfswagens uitgesloten!

Verlengen van vrijstelling C-Rijbewijs voor elektrische bestelbussen

Volkswagen laat iets meer van de nieuwe Transporter zien!

Nieuwe versie: Volkswagen ID. Buzz Economy Business en Bulli Edition

Update SEBA-subsidie 2024!

De nieuwe Maxus eDeliver 5!

De nieuwe Ford E-Transit met meer rijbereik!

SEBA-subsidie (2024) elektrische bedrijfswagen tot € 5.000,-!

Volkswagen ID Buzz AD: de eerste autonome elektrische bedrijfswagen!

Milieuzones Amsterdam

Switch naar Elektrisch

Nissan Interstar-E: Ruime elektrische bestelwagen met 460 kilometer bereik!

Vanafprijs nieuwe Mercedes eSprinter bekend!

Kia onthult Platform Beyond Vehicle op CES in Las Vegas!

Top 5 nieuwe elektrische bedrijfswagens in 2024!

Vanafprijs Maxus eDeliver7 bekend

De SEBA-subsidie in 2024: alles wat je moet weten

Volkswagen teast de nieuwe Transporter! (UPDATE)

Peugeot vernieuwt bedrijfswagens!

Renault Master compleet vernieuwd met 400 km rijbereik!

Mercedes eCitan bestelauto van het jaar 2024!

Hondenauto leasen bij Leasegarage!

Elektrificatie van Bestelauto's in Nederland verdubbeld!

Maxus T90 EV (Update): Europa's eerste 100% elektrische pick-up!

Maxus e-Deliver 7 leverbaar in 2023 onder de € 47.000,-

Opel onthult een nieuwe generatie Combo, Vivaro en Movano!

Stellantis Pro One: Een offensief in de wereld van lichte bedrijfswagens!

Het einde van de vrijstelling: B-rijbewijs geldig voor zware elektrische bestelbussen

Prinsjesdag 2024: Nieuwe Maatregelen voor Bedrijfswagens

Voorlopige prijzen elektrische Renault Trafic E-Tech: vanaf € 41.000,-

Einde SEBA-regeling in 2025: Laatste kans voor subsidies op elektrische bestelauto's!

Subsidieregeling voor Elektrische Bestelauto's in 2023 Volledig benut!

Vrijstellingen en Ontheffingen voor Toegang tot Zero-Emissie Zones

Radar RD6: Geely's Nieuwste Avontuur in Europa

Mercedes-Benz Vans kondigt elektrische toekomst aan met VAN.EA in 2026

Wat is Operational Lease?

Bakwagen leasen? Ontdek de carosserievorm!

BYD ETP3: Elektrische bedrijfswagen komt naar Nederland!

32% van de ondernemers kiest voor een elektrische bedrijfswagen!

Iveco eDaily: Dezelfde Daily als je gewend bent alleen dan elektrisch!

Ford’s elektrische bedrijfswagens: bekijk de opties!

Bekijk alle elektrische bedrijfswagen van Volkswagen!

Rijtest Ford E-Transit: nog in transitie

De Toekomst van Bedrijfswagens: Cruciale Informatie voor Ondernemers die een stap voor willen blijven!

Maxus e-Deliver 7: De nieuwe middelgrote elektrische bestelwagen!

Maxus GST: nieuwe elektrische pick-up met 1.000 kilometer in aantocht?!

Dodge RAM 1500 REV: Groot accupakket en 805 kilometer actieradius!

Dit is de nieuwe Ford (E)-Transit Courier!

Ford presenteert de elektrische Transit Courier

Volkswagen Bedrijfswagens kondigt geen lange wielbasis aan voor ID. Buzz Cargo

Iconische Ford Bronco komt naar Nederland!

Elektrische Nissan Townstar ook leverbaar in Nederland!

Bedrijven opgelet: de Zero-emissiezones komen eraan!

Dit is de gloednieuwe Mercedes-Benz eSprinter!

Bedrijfswageninrichting op maat!

SEBA-subsidie voor elektrische bedrijfsauto's!

Nieuwe Ford Transit Custom: Eerste prijzen bekend gemaakt!

Elektrische Dodge RAM 1500 pick up!

Kia Niro EV Cargo nieuwe elektrische besteller

Rijtest Renault Kangoo E-Tech Electric!

Nieuwe vrijstellingsregeling voor elektrische 4.2 tons bestelauto's

Veel belovende elektrische bedrijfswagens in 2023!

Beweging in de wereld van Elektrische pickups!

Nieuwe Mercedes eSprinter komt 475 km ver op één acculading

Ford E-Tourneo Custom, elektrische bus voor acht personen!

33 miljoen subsidie voor elektrische bestellers in 2023!

Definitief: alleen nog emissievrije elektrische auto's vanaf 2035!

Nieuwe Mercedes eSprinter vanaf 2023 op de Nederlandse markt!

Prijzen Fiat Doblo en elektrische e-Doblo bekend!

BPM-vrijstelling bestelauto's verdwijnt per 01-2025!

Volkswagen ID. Buzz Cargo uitgeroepen tot Interational Van of the Year 2023!

Ford E-Transit Custom: meer details bekend!

Nieuwe Ford Transit Custom in aantocht!

De XBUS, een elektrische innovatie

Carver Cargo: de oplossing voor de drukke binnenstad!

Volkswagen ID Buzz Pick-up komt steeds dichterbij!

Rijtest Mercedes EQV 300 - De personenbus vol Mercedes luxe!

Rivian levert haar eerste elektrische bestelbussen: Rivian EDV!

Een facelift voor de Mercedes EQV!

De elektrische Ford Ranger Lighting komt naar Europa!

Nieuwe Volkswagen Amarok gepresenteerd!

UITGELICHT: Renault Express

Bestselling Compacte Bedrijfswagens van het jaar 2022

Top 5 Compacte Elektrische Bedrijfswagens

Nieuwe generatie Fiat Doblò en e-Doblò!

Volkswagen ID. Buzz Cargo verkrijgbaar vanaf € 46.200,-

Renault Master E-Tech Electric: een nieuwe naam met een verdubbeld rijbereik

Prijzen elektrische Renault Kangoo E-Tech bekend!

Renault Trafic ook elektrisch in 2023: de Renault Trafic E-tech!

Nieuwe Ford ranger raptor nu te bestellen!

Europees Parlement akkoord met Zero-emissie in 2035

Marktaandeel elektrische bestelauto's verdubbeld!

Ford E-Transit Custom gepresenteerd: tot 380 kilometer elektrisch!

Nieuwe Volkswagen Amarok komt eraan!

Volgende generatie: Elektrische Ford Transit Custom!

De nieuwe Toyota Hilux Invincible

Elektrische bedrijfswagens 2023

De Renault Express en Renault Kangoo!

De nieuwe (elektrische) Nissan Townstar

De Mercedes-Benz eCitan: het nieuwe lid van de eVans-familie

Nieuwe Renault trafic leverbaar vanaf 2022

De Peugeot Expert dubbele cabine is razend populair!

De Hiperon carrier, wordt dit de coolste bedrijfswagen?

De Toyota Proace is de bestelauto van het jaar 2022!

De nieuwe Fiat Scudo!

ID buzz komt zo, icoon wordt up-to-date

Mercedes eVito nu met nog meer actieradius!

Renault Master Z.E. komt nu nog verder!

Ford E-Transit: De eerste volledig elektrische auto van Ford!

Renault kangoo E-Tech: 300 km actieradius!

Alles over de Toyota Proace Electric

Citroën onthult de Citroen e-Jumper

Alles over de nieuwe Citroën ë-berlingo Van

Opel Movano-e

Goedkoopste elektrische bestelauto's

Top 5 beste elektrische bedrijfswagens 2023

Mercedes-Benz eCitan

Dé Bedrijfsauto voor de startende ondernemer

De gloednieuwe Maxus T90

De Nieuwe Citroën e-Jumpy

Fiat e-Ducato dé bedrijfswagen van 2021?

Voordelen elektrische bedrijfswagens

Grootste in zijn klasse: De Peugeot e-Boxer

De nieuwe Renault Master ZE

De 100% elektrische Mercedes e-Sprinter

De nieuwe Peugeot e-Expert is er eindelijk! Verrassend ruim en modern ingericht

Alles over de Ford E-Transit

Nieuwe bedrijfswagen leasen als startende ondernemer

Forse stijging van elektrische bedrijfswagens verwacht

Update: Emissievrije zones komen er aan

Alles wat je moet weten over de Peugeot e-Partner

Opel Vivaro e leasen?

Alles wat je moet weten over de Maxus eDeliver 9

De Maxus eDeliver 3 Lease

De populairste elektrische bedrijfswagens van 2021

Een elektrische bestelbus iets voor jou?

Wat is belangrijk bij de keuze van jouw bestelbus?

Alles wat je moet weten over de Nissan e-NV200

Definitief: Subsidie elektrische bedrijfsauto 2021

Nieuwe elektrische bedrijfswagen: Volkswagen e-Crafter

De Nieuwe Maxus eDELIVER 3

De volledig elektrische Opel Combo e

Huidige beschikbare Renault bedrijfswagens

De volledig elektrische Fiat E-Ducato

Renault Master ZE createur d'automobiles

Duurzaam ondernemen met de Volkswagen e-Crafter lease

De bestseller van Mercedes maar nu met een elektrisch aandrijflijn!

Een blik op de Mercedes e-Vito

Renault Kangoo ZE leasen?

Nieuw en 100% elektrisch de Nissan e-NV200!

De nieuwe trend van elektrische bedrijfswagens

De Mercedes Citan oftewel 'De held van de stad'
