32% van de ondernemers kiest voor een elektrische bedrijfswagen!
Uit het Arval Mobility Observatory Mobility & Fleet Barometer 2023, een jaarlijks onderzoek uitgevoerd in samenwerking met Ipsos onder 8.622 bedrijven in 30 landen, waarvan 307 organisaties in Nederland, blijkt dat een op de drie (32 procent) Nederlandse bedrijven van plan is om binnen drie jaar hun vloot te verduurzamen door elektrische bestelauto's of Light Commercial Vehicles (LCV's) toe te voegen!
Elektrificatie van bestelauto's in Nederland
Een opmerkelijke verandering in het Nederlandse zakelijke wagenpark is de opkomende elektrificatie van bestelauto's. Momenteel rijden er bijna 1 miljoen bestelauto's op de Nederlandse wegen, waarvan veel traditioneel op diesel rijden vanwege hun betrouwbaarheid en vermogen om zware ladingen te vervoeren. Het onderzoek van het Arval Mobility Observatory toont echter aan dat elektrificatie ook in dit segment in een versnelling raakt. Binnen drie jaar verwachten Nederlandse bedrijven dat bijna de helft (48 procent) van hun LCV-wagenpark geëlektrificeerd zal zijn, waarvan 25 procent volledig elektrisch.
Obstakels voor de adoptie van elektrische bestelauto's
Hoewel de adoptie van elektrische bestelauto's in Nederland tot nu toe hoger ligt dan in de rest van Europa, blijft deze achter in vergelijking met elektrische personenauto's. Volledig elektrische personenauto's maken bij 41 procent van de bedrijven deel uit van het wagenpark, terwijl dit percentage voor bestelauto's slechts 21 procent is. Bedrijven die geen elektrische voertuigen overwegen voor hun wagenpark (zowel bedrijfswagens als personenauto's) noemen verschillende obstakels.
Ongeveer een kwart (26 procent) geeft aan dat de aanschafprijs in vergelijking met conventionele voertuigen te hoog is. Daarnaast meldt een op de vier bedrijven (25 procent) dat het aantal openbare oplaadpunten onvoldoende is om over te stappen op volledig elektrische mobiliteit. Respectievelijk 19 procent en 21 procent van de bedrijven geeft aan geen mogelijkheden te hebben om op kantoor of thuis op te laden.
Overwinnen van obstakels en toekomstige ontwikkelingen
Volgens Arjos Bot, Head of Consulting & Arval Mobility Observatory bij Arval BNP Paribas Nederland, hoeven de genoemde obstakels geen bezwaar te zijn. Hij benadrukt dat er voor de meeste bedrijven alternatieven zijn die voldoen aan hun behoeften op het gebied van trekgewicht, actieradius en laadgewicht. Bovendien legt hij uit dat bestelauto's gemiddeld slechts 60 km per dag rijden, waardoor de meeste elektrische bestelauto's niet dagelijks hoeven op te laden. Nederland beschikt ook over een uitgebreid laadnetwerk, zowel publiek als op bedrijfsterreinen, waardoor er geen angst hoeft te zijn om zonder stroom langs de snelweg te komen staan. H
et wegvallen van de accijnsverlaging voor brandstoffen per 1 juli 2023 en de aankondiging dat Nederlandse gemeenten vanaf 1 januari 2025 zero-emissiezones voor bestelauto's kunnen invoeren, zullen naar verwachting ondernemers dwingen om het gebruik van volledig elektrische bestelbussen te heroverwegen.
BPM-vrijstelling bestelauto's verdwijnt per 01-2025!
De BPM-vrijstelling voor ondernemers van bestelauto's met een verbrandingsmotor zal vanaf begin 2025 verdwijnen. Op Europees niveau blijft het kabinet zich sterk maken voor aanscherpingen van de Europese voertuignormen. Vanaf 2030 pleit het kabinet ervoor om fossiele voertuigen met verbrandingsmotoren te verbieden. Dit is vijf jaar eerder dan de Europese Commissie heeft voorgesteld, zij wilden dit vanaf 2035 realiseren!
Europese voertuignormen. Vanaf 2030 pleit het kabinet ervoor om fossiele voertuigen met verbrandingsmotoren te verbieden. Dit is vijf jaar eerder dan de Europese Commissie heeft voorgesteld, zij wilden dit vanaf 2035 realiseren!
Einde van het diesel tijdperk in zicht..
Vanaf 20230 zullen er dus alleen nog maar volledig elektrische bestelauto's op de markt komen. Vele merken hebben al meerdere volledig elektrische modellen op de markt gebracht waardoor er al diverse mogelijkheden zijn.
Zero-emissiezones in Nederland
Vanaf 1 januari 2025 krijgen gemeenten de bevoegdheid om specifieke stadsgebieden aan te wijzen waar vervuilende bestelbussen en vrachtwagens niet langer mogen rijden. Deze maatregel is bedoeld om de uitstoot van CO2 in steden te verminderen. Een dergelijk gebied wordt aangeduid als een zero-emissiezone. Een Zero-emissie zone omvat ten minste het stadscentrum en de omliggende wijken. Alleen voertuigen die geen schadelijke stoffen uitstoten, zoals elektrische of waterstofvoertuigen, mogen nog in deze zone rijden. Als eigenaar van een bestel- of vrachtwagen kunt u alleen toegang krijgen tot dit gebied als uw voertuig voldoet aan de zero-emissienormen.
Overgangsregeling Zero-emissiezone
Voor bepaalde soorten bedrijfswagens is er een speciale overgangsregeling van kracht. Tot een bepaalde datum is het toegestaan om met deze voertuigen nog steeds de zero-emissie zones binnen te rijden. Deze regeling is van toepassing op de volgende situaties:
Bedrijfswagens met een Euro 5-emissienorm: Deze voertuigen mogen tot 1 januari 2026 nog steeds de zero-emissiezones betreden.
Bedrijfswagens met een Euro 6-emissienorm: Voor deze voertuigen geldt dat ze tot 1 januari 2027 nog steeds toegestaan zijn in de zero-emissiezones.
Het is belangrijk om op te merken dat na de genoemde data, voertuigen die niet aan de vereiste emissienormen voldoen, niet langer worden toegelaten in de zero-emissiezones.
Bekijk ons volledige aanbod van bedrijfswagens
Neem direct contact op
Fleximo B.V. (Bezoekadres)
Jan van der Croonstraat 440a
6001
AH Weert
+31 (0)495 712433
Indien geen gehoor bel
+31 (0)6 43391005 of stuur een mail naar verkoop@fleximo.nl
Bel me terug
bedrijfswagens