Dit is de gloednieuwe Mercedes-Benz eSprinter!
Mercedes heeft de nieuwe eSprinter gepresenteerd! Aan de binnen en buitenkant zijn niet veel verschillen waar te nemen. Toch mogen we echt spreken van een nieuwe model. Zo heb je in de Chassis-varianten veel meer keuze dan voorheen, beschik je over een TOP actieradius, een nieuwe aandrijflijn en goede laad en trekvermogen. Door deze nieuwe ontwikkelingen mogen we spreken van een compleet andere sprinter dan voorheen!
Eerder heeft Mercedes-Benz al informatie vrijgegeven over de nieuwe eSprinter, dit hebben wij ook gecommuniceerd op onze website. Nu kunnen we het voertuig ook voor de eerste keer in het echt waarnemen. De vorige generatie was alleen verkrijgbaar als gesloten bestelwagen, het nieuwe model van de eSprinter komt er ook als Chassis-cabine en vele opbouwvarianten. Hier zullen veel ondernemers naar uit kijken die opzoek zijn naar eens elektrische bestelwagen met een grote actieradius.
Mercedes eSprinter Gesloten bestelwagen
De gesloten bestelwagen variant van de nieuwe eSprinter is in twee lengtes verkrijgbaar, L2 en L3.
Beide modellen zijn standaard voorzien van een hoog dak, een laadvolume van 14m3 en een laadvermogen van 1575 kg! Het totaalgewicht mag maximaal 4,25 ton zijn, Bestuurders met een B-rijbewijs mogen vanaf 1 januari 2023 een elektrische bestelbus voor goederenvervoer besturen tot maar liefst 4.250 kg.
Een trekhaak is bij veel ondernemers een must. Je ziet ze natuurlijk dagelijks voorbij komen, grote bestelwagens met een vol geladen aanhangwagen. Goed nieuws, aan de trekhaak mag maximaal 2.000 kg hangen.
Eind 2023 komt de gesloten variant op de markt en gelijk met het grootste accupakket van 113 kWh. De vorige eSprinter had een actieradius van maximaal 150 kilometer, de opvolger maakt een reuzensprong naar een range van 400 km.
Nieuwe Chassis-cabine variant
De Chassis cabine variant zal er niet veel anders uit gaan zien dan de bestaande diesel variant. De badges rondom de bedrijfswagen zullen aanduiden dat het om een elektrische variant gaat. Net als de Gesloten bestelwagen is ook de Chassis cabine er in twee lengtes, L2 en L3.
Nieuwe aandrijflijn à 56, 81 & 113 kWh
De aandrijflijn van de nieuwe eSprinter is opgebouwd uit drie componenten. De frontmodule bevat alle hoogspanningsonderdelen en regelaars om de aandrijflijn te besturen en is toegankelijk via de "motorkap". Het accupakket is geplaatst in het midden van het chassis en is verkrijgbaar in drie capaciteiten, van 56, 81 en 113 kWh. De "vleugels" aan beide zijden van het accupakket zijn crashzones die de accucellen beschermen en verhogen daarmee de veiligheid. De accu's zijn uitgerust met lithium/ijzerfosfaat celchemie en geen kobalt of nikkel meer nodig. Een warmtepomp en actief warmtebeheer zorgen voor efficiëntie.
De elektromotor is terug te vinden op de achteras en heeft een vermogen van 100 of 150 kW en een koppel van 400 NM.
Van 150 km actieradius naar 400 km actieradius!
Op het gebied van actieradius heeft de nieuwe eSprinter een reuzesprong gemaakt. De vorige eSprinter had een maximale actieradius van 150 km, de nieuwe maakt hele grote stappen en heeft een range van 400 km actieradius. Mocht je vaak in de binnensteden te vinden zijn, dan zou het kunnen oplopen tot maar liefst 500 kilometer!
Eerder heeft Mercedes een rijtest gedaan van het Mercedes-Benz museum in Stuttgart naar de luchthaven van München en terug. Bij aankomst op de luchthaven was er 234 km afgelegd en was er nog 47% van de accu beschikbaar. Vanuit München werd er weer teruggereden naar het Mercedes-Benz museum in Stuttgart. Dit zonder ook maar een keer op te laden. Het gemiddelde verbruik van de test was 21,9 kWh.
Opladen met de nieuwe Mercedes-Benz eSprinter
Opladen van de eSprinter kan met een AC of DC. De nieuwe eSprinter kan bij snellaadstations met maximaal 115 kilowatt worden opgeladen. Snelladen van 10 tot 80 procent van de volledige capaciteit duurt ongeveer 28 minuten voor de 56 kWh-accu en ongeveer 42 minuten voor de 113 kWh-accu.
Eind 2023 op de Nederlandse markt
De nieuwe Mercedes eSprinter komt deze zomer eerst in de VS en Canada op de markt. Europa en dus ook de Nederlandse markt volgen eind 2023. Eerst zal de Gesloten bestelwagen variant met de grootste accu zijn intreden doen. De andere varianten en de Chassis cabine zullen daarna volgen.
Over de prijzen kunnen we helaas niks melden, deze zullen bekend worden gemaakt bij de marktintroductie.
Bekijk ons volledige aanbod van bedrijfswagens
Neem direct contact op
Fleximo B.V. (Bezoekadres)
Jan van der Croonstraat 440a
6001
AH Weert
+31 (0)495 712433
Indien geen gehoor bel
+31 (0)6 43391005 of stuur een mail naar verkoop@fleximo.nl
Bel me terug
bedrijfswagens